معاونت فرهنگی دانشجویی - دانشگاه علوم پزشکی فسا

consultation

اخبار مشاوره

راهکارهای زندگی بهتر در سالمندی

 

وقتی بچه یا جوان هستیم، خیلی اوقات جمله ی "الهی پیرشی جوون" رو از بزرگترها به عنوان یک دعای خیر می شنویم اما همه ی ما قبول داریم پیری و سالمندی به دنبال خود مسایل و مشکلاتی را به همراه دارد که این دوران رو نه دورانی مطبوع و لذتبخش بلکه سخت و مشکل می کند. اما هنوز هم الهی پیر بشی یک دعای خیر است زیرا زندگی فرصت بی بدیلی است که خداوند در اختیارمان قرار داده و اگر درست زندگی کنیم، طولانی بودن آن خود از نعمت های الهی است.

 

 همه ی ما در قبال سالمندان در خانواده و جامعه مان مسئولیم. باید به آنها رسیدگی کنیم، توجه داشته باشیم و.. ولی خود آنها نیز بهتر است تلاش کنند تا از این دوران عمرشان کمال استفاده را داشته باشند. اگر هنوز پدربزرگ و مادربزرگاتون اهل دنیای مجازی نشدند، می توانید این مقاله رو براشون پرینت بگیرید و از اون ها بخواین تا اون رو بخونن و بهش عمل کنن.

 

کاهش دلهره و نگرانی که مادر تمام بیماری هاست

 

لذا برای حل این نگرانی ابتدا بایستی منابع ایجادکننده آن را پیدا کرد. برای مثال صحبت کردن راجع به نگرانی یا درمانگر یا حتی بیان مسایل دلهره آور با یک دوست یا همنشین می تواند به کاهش دلهره و نگرانی منجر شود. حتی با کارهایی همچون قدم زدن، بازی های ورزشی و سرگرمی های مناسب، فعالیت های جسمانی ورزشی می تواند به کسب آرامش کمک کند.

 

روابط اجتماعی را حفظ کنید

 

حمایتی که از روابط اجتماعی با دوستان ، خانواده و همکاران ایجاد می شود به حفظ سلامت روانی کمک می کند. مطالعات نشان داده است در کسانی که با اعضای خانواده، خویشاوندان و همچنین گروه های اجتماعی ارتباط خوبی دارند، علایم آلزایمر دیرتر از کسانی که گوشه گیر و کم ارتباط هستند تظاهرمی کند. بنابراین توصیه می شود که در سالمندان این ارتباط را حفظ کنند و فعالیت های داوطلبانه اجتماعی و شرکت در گروه های مختلف به این موضوع کمک کننده است

 

نگاه مثبت داشته باشید

 

وقتی بایک نقطه نظر مثبت و با تقویت هیجانات مثبت به موضوات نگاه شود حل مسئله و تحمل مشکلات آسان تر می شود. برای حفظ سلامتی به خوبی های دنیا فکر کنید و با فعالیت ها و افرادی که شما را خوشحال می کنند، وقت بگذرانید.

 

فعالیت های بدنی را قطع نکنید

 

فعالیت های جسمانی موجب تقویت فعالیت روانی می شود و لذا در سراسر زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است و اگردر دوره جوانی فعالیت بدنی را آغاز کنید و به آن پایبند باشید، در دوران پیری فواید بیش تری را از آن به دست خواهید آورد. لذا از فواید ورزش کردن می توان به تناسب اندام، انعطاف پذیری بیشتر، بهبود وضعیت تعادل، سرحال بودن اشاره کرد. سعی کنید با حفظ سلامتی در یک سطح متعادل و معقول، از زندگی سالمندی خود، حداکثر استفاده و لذت را ببرید.

 

مغزتان را ورزش دهید

 

زمانی که فکر می کنید عقل و خرد کافی در خود اندوخته اید، ذهن شما بنای ناسازگاری می گذارد و به تعبیری شما را به بازی می گیرد. مثلا یادتان نمی آید ماشین تان را کجا پارک کرده اید و البته کمی از فراموشی ها در سالمندی طبیعی است. فراموش نکنید شما دارای تجارب و اندوخته های فراوان ذهنی هستید، بخاطر داشته باشید که مغز شما مانند یک عضله است برای اینکه آن را قوی نگه دارید باید از آن استفاده کنید. راه سالم نگه داشتن ذهن، مطالعه دایمی است لذا در کنسرت ها، سخنرانی ها، نمایش های تئاتر و سینما شرکت کنید.

 

به رفت وآمدها ادامه دهید

 

داشتن روابط محکم با خانواده ودوستان همیشه حایز اهمیت بوده وهست با افزایش سن این روابط اهمیت دوچندانی پیدا می کند. مطالعات نشان می دهدکه اگر روابط اجتماعی شما ضعیف باشد خطر مرگ در شما تا چهل برابر فردی خواهد بود که اطرافش پر از کسانی است که به اومهر می ورزند و او هم به آن ها مهر می ورزد. در واقع داشتن دوستان و خانواده های قابل اتکا یکی از مهم ترین شاخص های طول عمروسلامت روان است. به انجام فعالیت های داوطلبانه در یک مدرسه، کتابخانه یا موسسات خیریه بپردازید.