معاونت فرهنگی دانشجویی - دانشگاه علوم پزشکی فسا

stu 95

اطلاعیه ها

17 دی ؛ سالروز درگذشت جهان پهلوان تختی، روز مروت و جوانمردی

جهان پهلوان غلامرضا تختی ۵ شهریور ۱۳۰۹ در محلهٔ خانی آباد تهران به دنیا آمد. وی علاوه بر کسب مدال های مختلف کشتی در مسابقات المپیک و جهانی در فرهنگ ورزشی ایران، نماد پهلوانی و فروتنی است. تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در تهران در گذشت.

ورزشکاران زیادی در طول دوران ورزشی خود برای ایران عزیز افتخار کسب کرده اند اما هیچ کدام نتوانسته اند لقب جهان پهلوانی را بدست بیاورند و یا به اندازه تختی در دل مردم جای بگیرند و مهبوب همه باشند اما تختی با روحیه جوانمردی و بزرگ منشی که داشت توانست جایی ماندگار در دل مردم و تاریخ ایران بدست بیاورد که به حق برازنده این مرد بزرگ خواهد بود. او بود که توانست از محبوبیتش و داشته هایش برای کمک به هم میهنان خود بهترین استفاده را ببرد و هرگز فراموش نخواهد شد تلاش او برای زلزله زدگان بوئین زهرا و البته اعتماد مردم به یک پهلوان.

از دیر باز مردمان این سرزمین با آئین مروت و جوانمردی آشنا بوده اند پهلوانی، مروت، جوانمردی چیزی است که در گوشه گوشه این سرزمین جاریست.

در بین همه شخصیت‌ها و پهلوانان اساطیری شاهنامه فردوسی، نام‌هایی همچون رستم، سهراب، اسفندیار، زال، سام، نریمان، ... و سیاوش، بیش از دیگران می‌درخشد و این آخری كه به "خون سیاوش" و "مرگ سیاوش" نیز معروف است، به خاطر زندگی پاك و منزه و مرگ مظلومانه و ناجوانمردانه‌اش می‌تواند شخصیتی نزدیك و مثال زدنی برای جهان پهلوان تختی دوران معاصر ما باشد.

در مورد اهمیت مردی و مردانگی و آئین جوانمردی فراوان میتوان از بزرگان سخن به میان آورد آنگونه که: امام جعفر صادق(ع) آن را از پدر خویش و سرانجام از جدش روایت کرده است و گوید رسول خدای(ص) گفت جوانمردی امت مرا ده علامت است. گفتند ای رسول خدا آن علامت ها کدام است؟ فرمود: راستگویی و وفای به عهد و ادای امانت و ترک دروغگویی و بخشودن بر یتیم و دستگیری سائل و بخشیدن آنچه رسیده است و بسیاری احسان و خواندن مهمان و سرهمه آنها حیا است.(ابن معمار حنبلی ، کتاب الفتوه ، صص 3-132)

یکی دیگر از مدارک معتبر و متقدم در باب فتوّت کتاب "قابوس نامه" اثر عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندربن قابوس است. مولف این اثر در باب 44 که به آیین جوانمردی پرداخته درتعریف این اصطلاح می گوید: «...گفته اند اصل جوانمردی سه چیز است: یکی آنکه هر چه گویی بکنی و دیگر آنکه خلاف راستی نه گویی، سوم آنکه شکیب را کاربندی، زیرا که ره صفتی را که تعلق دارد به جوانمردی به زیر آن سه چیز است(محمد جعفر محجوب، مقدمه فتوت نامه سلطانی، ص 16)

سطوح معرفت دینی در عرفان و تصوف در متون مختلف سه سطح دانسته اند: شریعت، طریقت و حقیقت. نجم الدین زرکوب در فتوت نامه اش فتوت را کلید ورود به این سه مرحله می داند(ایرانیکا، محسن زاکری، ذیل جوانمردی )

جوانمردی هر کس، به قدر عقل و اندیشه اوست. «تصنیف غرر الحکم»